Dat Cecado kiest voor een centrum als organisatievorm volgt uit de complexiteit en veelheid aan invalshoeken en aspecten dat Duurzame Ontwikkeling heeft. Wij willen maatwerk leveren dat aansluit bij de individuele vragen van bestuurders en politici in het onderwijs en openbaar bestuur. Wie onze missie en visie deelt, kan zich wat ons betreft aansluiten volgens het principe “zwaan kleef aan”.

Gerard Reitsma is van oorsprong biologieleraar en onderwijskundige. Hij heeft diverse functies uitgeoefend waarbij het dienen van het belang van de natuur, een schoon milieu en goed onderwijs samenkwamen. Begonnen als projectleider van een Centrum voor Natuur-en Milieueducatie heeft hij les gegeven, lessen over natuur/milieuthema’s ontwikkeld en met een collega de natuuronderwijs methode “Plant en dier , niet van hier” geschreven. Later werd Gerard hoofd NME van Rotterdam -Zuid. In deze functie was hij verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van kinderboerderijen, educatieve tuinen, lescentra voor NME , milieu- projecten met wijkbewoners, en natuurwerkweken voor duizenden Rotterdamse schoolkinderen. Zijn laatste wapenfeit binnen dit werkveld was de totstandkoming van de Speeldernis, de eerste tot in de kleinste details doordachte natuurspeeltuin.

Daarna heeft hij enige jaren als beleidsadviseur van het landelijk befaamde Rotterdams Onderwijsachterstandenplan (GOA-beleid) talloze activiteiten ter versterking van de kwaliteit van het Rotterdamse onderwijs mogen ontwikkelen. Hij organiseerde (internationale )audits , onderwijsconferenties, de OSKAR-prijsuitreikingen voor toonaangevende onderwijsorganisaties in Rotterdam, ontwikkelde mede de Rotterdamse Onderwijs Monitor, gaf opdracht voor wetenschappelijk onderzoek .

De afgelopen acht jaar was Gerard Manager Externe Betrekkingen bij het Instituut voor Lerarenopleidingen ( Pabo+ Lero) van de Hogeschool Rotterdam. In deze functie opereerde hij op stedelijk, landelijk en internationaal niveau. Bij de Hogeschool Rotterdam werd hij snel als lid van de stuurgroep betrokken bij het bedenken, ontwikkelen en realiseren van beleid om de Hogeschool Rotterdam duurzaam te maken. Hij heeft o.a. DHO-audits ingebracht en geïmplementeerd , in samenwerking met het Rotterdam Climate Initiative samen met Bram Wondergem een specifieke methodiek Duurzaamheid voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs: “Klimaatonderwijs 010” gerealiseerd.

Naast zijn werk heeft Gerard diverse bestuurlijke functie vervuld. Als raadslid van de deelgemeente Prins Alexander, als lid van de Raad van Toezicht van Recreatiecentrum De Zevenkampse Ring, als lid van de raad van bestuur van Stichting Veldwerk Nederlanden als lid van de Districtscommissie Zuid-Holland van Natuurmonumenten.

Momenteel is Gerard voorzitter van de stichting Groene Pedagoiek, een organisatie die zich inzet om de relatie kind-natuur in ons land te versterken.

Gerard is een leraar in hart en ziel gebleven, die weet dat kennis van allerlei aspecten van duurzaamheid belangrijk is, maar ook dat inspiratie, wijsheid en zingeving onontbeerlijk zijn om tot de levenswijze te komen die het behoud van onze prachtige planeet Aarde verdient.

Bram Wondergem heeft Cecado opgericht om zijn missie: “Nederland Duurzaam maken” uit te voeren. De aanleiding voor deze missie komt voort uit zijn docentschap Duurzame Ontwikkeling bij de Hogeschool Rotterdam, waar Bram sinds 1991 werkzaam is in verschillende functies en afdelingen.

Vanaf het eerste moment bij de HR is Bram als docent Milieukunde in de commerciele afdeling van de toenmalige Faculteit van de Educatieve Opleidingen(FEO) actief geworden. Hij heeft de basis gelegd voor het omscholingstraject Kwaliteit,Arbeidsomstandigheden en Milieu (KAM) voor HBO-werkzoekende cursisten, die aangeboden werd door de Transfergroep van de Hogeschool Rotterdam. Bij de uitvoering van het scholingstraject begeleidde hij tientallen deelnemers op de meest uiteenlopende werkervaringsplaatsen.

Vanaf 2006 is Bram parttime wethouder geweest in Eemnes, waar hij verantwoordelijk was voor de portefeuilles sociaal domein en milieu; in deze periode is hij betrokken geweest bij de oprichting van de BEL-organisatie; de gemeenschappelijke ambtenarenorganisatie voor de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren.

In 2014 keerde Bram weer volledig terug in de functie van hogeschooldocent Duurzame Ontwikkeling, waarin zijn maatschappelijke kennis en ervaringen van de voorafgaande periode kon koppelen aan de Milieukunde en Biologie. Het resultaat is een cursus Duurzame Ontwikkeling, waarin de kernvragen, oplossingen en individuele maatschappelijke bijdrage centraal staan. Deze basiscursus DO vormt het fundament voor het educatieve aanbod van Cecado, dat vanaf heden wordt aangeboden aan het onderwijs en openbaar bestuur.

Cecado is een educatief centrum op gebied van Duurzame Ontwikkeling en levert scholing op maat voor het primair- en voortgezet onderwijs en voor de gemeente.

info@cecado.nl